Saturday 27 April
Weerman Jannes Wiersema

Vanuit het Noorden flinke opklaringen en zonnig weinig wind

06 april 2013 door Jannes Wiersema

Een centrum van hoge druk boven Ierland beweegt oostwaarts en ligt zondag boven Nederland. Vandaag passeert tevens een zwakke hoogtetrog van west naar oost. In de nacht naar zondag bereikt een zwak koufront het noorden van de FIR, maar dit bereikt het vaste land niet. Zondagmiddag en -avond begint de luchtdruk van het zuidwesten uit weer te dalen wanneer een Atlantisch laag het westen van Frankrijk nadert.

Vanuit het Noorden zijn er vanochtend vroeg opklaringen binnengekomen. Deze opklaringen breiden zich geleidelijk verder zuidwaarts uit. In de Opklaringsgebieden in Groningen en Friesland kwam het tot lichte vorst. Nieuw beerta was het laagst met min 3,3 graden. Roodeschool (Gr) min 1,9 en Leeuwarden had min 1,8 graden. Voor Roodeschool (Gr) was het de 20 vorstnacht op rij vanaf 18 maart.,wat uniek is voor deze tijd van het jaar.

In het midden en zuiden van het land is het bewolkt en valt er af en toe lichte (mot)regen. In het noorden van het land schijnt de zon. De opklaringen breiden zich geleidelijk verder over het land uit. Vanmiddag ontstaan er ook enkele stapelwolken ontstaan, maar het blijft dan overal droog. De middagtemperatuur is met een graad of 8 nog steeds aan de lage kant. De wind is noord tot noordoost en overwegend matig van kracht.

Komende nacht zijn er opklaringen en ontstaan er mistbanken. De minimumtemperatuur komt uit rond -3 graden. Morgen overdag zijn er perioden met zon, maar blijft het met maxima van ongeveer 9 graden nog steeds te koud voor de tijd van het jaar. De wind komt uit uiteenlopende richtingen en is meest zwak.

Vooruitzichten

Te koud voor de tijd van het jaar, maar aan het einde van de week 30% kans op normale waardes. Vanaf dinsdag van tijd tot tijd regen.

het weer

Geleidelijk bouwt een hogedrukgebied op boven het oosten van Scandinaviƫ en Rusland, waarvan het zwaartepunt vanaf volgend weekend boven Noorwegen en Zweden komt te liggen. Tot die tijd heeft ons land te maken met enkele lagedrukgebieden en bijbehorende frontale systemen. Dit gaat gepaard met het sterk uitslaan van de straalstroom die nu nog ver ten zuiden van Nederland ligt. Hierdoor ontstaat aan het einde van komende week een hoogterug boven de Britse Eilanden die daarna overgaat in een dipool-blokkade.

Temperatuur

Neerslag over voorgaande 6 uur

Bron : KNMI / Meteo Roodeschool./ weerplaza.

Vooruitzichten

Vooruitzichten lange termijn