Sunday 28 April
Weerman Jannes Wiersema

Opnieuw kouder

18 maart 2013 door Jannes Wiersema

Een complex laag strekt zich uit van de Britse Eilanden richting Italië en verandert gedurende de volgende dagen nauwelijks van plaats. Donderdag strekt een uitloper van het Noord-Europese hoog zich uit naar onze regio en bepaalt ons weer gunstig. Vanaf vrijdag liggen we op de grens tussen dit hoog en een laag boven de Atlantische Oceaan.

Ja, ja, op de zondag sneeuwde het lokaal weer eens. Bij een koufront viel er in het noorden en oosten enige tijd (natte) sneeuw. In het noordoosten lag het kwik daarbij enige tijd weer dicht bij het vriespunt. In de middag waren er wat buien actief en grote temperatuurverschillen. Zo was het tegen de klok van 16 uur slechts 2 graden in Nieuw- Beerta en ruim 10 graden op Gilze- Rijen.

Later op de middag ontstonden vooral in de provincies Utrecht, Noord-Holland en ook in Zeeland enkele pittige buien. In Werkendam en omgeving Terneuzen, kwam het rond 17 uur tot wat hagel.

Tijdens de afgelopen nacht veroorzaakte een frontaal systeem, gekoppeld aan een laagje boven het zuiden van de Noordzee, op veel plaatsen regen. In het noordoosten, waar de koude lucht zich gisteren niet gewonnen gaf (Roodeschool maximaal 2,2º), kwam het tot sneeuw. Vanochtend lag er in Roodeschool een natte brij van 4, in Ten Post zowaar 5 centimeter.

In de ochtend wordt het ook in het noordwesten droog en volgen er perioden met zon. In de loop van de dag ontstaan er stapelwolken en plaatselijk kunnen deze tot een regenbui uitgroeien. De middagtemperatuur ligt tussen 7 en 10 graden. Er staat een zwakke tot matige wind uit zuidelijke richtingen. In de avond draait de wind naar oostelijke richtingen.

Komende nacht is het wisselend bewolkt. De minima liggen onder de bewolking rond +2 graden, als het langer opklaart kan het 1 of 2 graden vriezen. Er staat in het algemeen weinig wind, maar op de Wadden staat een oostelijke wind die toeneemt tot (vrij) krachtig.

Dinsdag overdag trekt een gebied met af en toe regen langzaam van het zuiden uit over ons land noordwaarts. In de middag is er in het zuiden kans op enkele opklaringen. Daar kan een enkele bui ontstaan. In de avond kan in het noorden wat (natte) sneeuw vallen. De middagtemperatuur loopt uiteen van een graad of 3 in het uiterste noordoosten tot 10 graden in het zuiden. De wind is zwak tot matig en komt in het noorden uit oostelijke richtingen, in het zuiden uit uiteenlopende richtingen.

Woensdag en donderdag blijven we in het grensgebied tussen felle kou ten noorden en zachte lucht zuidelijk van ons land. Daarbij zien we dat hogedruk, met de kou vanaf Scandinavië geleidelijk meer greep op het weer bij ons krijgt en depressies afvoert. Als er neerslag valt is dit sneeuw. De kans daarop neemt vanaf woensdag af. De zon gaat wat vaker schijnen, maar in de nacht gaat het weer vriezen. Overdag niet veel warmer wordt dan 4/6 graden. De tweede weekhelft zal het imposante bolwerk van hogedruk boven Noord-Europa ons een straffe oostelijke stroming tot stand doen komen. Het is dan doorgaans droog, soms schijnt de zon en met 3/6 graden overdag en in de nacht lichte en misschien soms wel matige vorst! Daarmee blijft de lente heel ver weg en is het veel te koud voor de tijd van het jaar.

Langetermijnverwachting van zondag 24/03/13 tot donderdag 28/03/13

Het Atlantische hoog stuurt storingen naar onze omgeving waardoor het wisselvallig blijft met maxima tussen 6 en 9 °C. De lente laat nog even op zich wachten.

Vooruitzichten

Vooruitzichten lange termijn