Friday 19 April

Bewolkt en perioden met regen, in de middag opklaringen.

25 maart 2016 door Jannes Wiersema

In de middag een bui.

Een occluderend frontaal systeem ligt boven het noordwesten van de FIR. Deze occlusie beweegt oostwaarts, bereikt vanochtend de westkust en passeert vanmiddag de oostgrens. Een trekrug volgt. De rugas hiervan ligt in de tweede helft van vanavond langs de westkust en passeert in de eerste helft van de nacht naar zaterdag de oostgrens. Een omvangrijk lagedrukgebied boven de Atlantische Oceaan komt intussen dichterbij. Hierin komen meerdere kernen tot ontwikkeling. Aan de zuidoostflank wordt een steeds verder in kracht toenemende zuidelijke stroming in stelling gebracht. Hierdoor wordt een golf in het koufront ten westen van Portugal -behorende bij de occlusie die vandaag ons land passeert- onze kant op getransporteerd. Deze golf occludeert en bereikt zaterdagmiddag het zuidwesten. Erg actief is dit systeem niet, daar de bovenstroming diffluent is. Bovendien komt het evenwijdig aan de stroming te liggen, waardoor het boven ons land blijft slepen. Een koufront dat bij het Atlantisch laag ligt loopt er dan ook op in en bereikt aan het einde van zaterdagavond het zuidwesten.

Vanochtend is het bewolkt en regent het van tijd tot tijd. In de middag trekt de regen weg naar Duitsland en in de middag bereiken opklaringen het westen. De temperatuur ligt in de middag rond 9 graden. De wind is eerst zuidwest, maar in de loop van de ochtend en middag draait de wind naar noordwest en is matig, langs de kust vrij krachtig tot krachtig. In de avond neemt de wind af tot zwak en draait naar west.

Neerslag:

Vannacht motregen, maar de passage van de occlusie gaat vandaag op uitgebreide schaal 5-10 mm opleveren, lokaal (grootste kans in de zuidelijke helft omdat het systeem daar het actiefst is – nu al zichtbaar op de radar) 15-20 mm. Na passage voorlopig droog. De occlusie van zaterdag levert waarschijnlijk geen neerslag op, maar tijdens passage van het koufront gaat het weer enkele uren regenen. Dit is echter pas zondag.

In de nacht naar zaterdag is er weinig bewolking en ontstaat er op veel plaatsen (mogelijk dichte) mist. De temperatuur daalt op veel plaatsen naar 1 a 2 graden, in het noordoosten en oosten kan het een graadje vriezen. De zwakke wind draait in de loop van de nacht naar een zuidoostelijke richting.

Zaterdag begint op veel plaatsen met mist of lage bewolking, maar deze lost vrij snel op. Overdag zijn er zonnige perioden. Wel neemt in de loop van de dag de sluierbewolking toe. De maximumtemperatuur ligt tussen 10 graden in het noorden en lokaal 15 in Zeeuws-Vlaanderen. De zuiden- tot zuidoostenwind neemt in de loop van de ochtend toe naar vrij krachtig en is aan zee en boven het IJsselmeer af en toe krachtig.

Een sterk golvende straalstroom heeft aanvankelijk nog een rug boven Duitsland, maar al snel verplaatst deze oostwaarts. We komen dan aan de zuidoostflank terecht van een grootschalig hoogtelaag tussen de Britse Eilanden en IJsland. Voor enige tijd passeren of schampen vervolgens frontale systemen. Halverwege komende week ontstaat er nieuwe golfvorming met ook een afsnoering waardoor de synoptische situatie verandert naar een high-over-low-blokkade ten oosten van ons land.

Geregeld regen en vooral maandag vrij veel wind. De maximumtemperaturen liggen rond normaal, in de nachten boven normaal.

vrijdag 01 april tot en met vrijdag 08 april

Langzaam toenemende kans (naar 40-50%) op droger weer en temperaturen boven normaal.

De ECMWF-clusterscenario’s laten tot en met +168 voornamelijk een grootschalig stromingspatroon zien dat afwisselend geklasseerd wordt als een positief en negatief NAO-patroon. Hierna verschijnen enkele geblokkeerde scenario’s in het ensemble, net als in de operationele run. In de pluim vertaalt zich dat naar een windrichting die in een steeds groter wordende groep oplossingen via zuid naar oost draait, met oplopende temperaturen en kleinere neerslagkansen tot gevolg. Verwachtingen van transities van/naar een geblokkeerde situatie scoren gemiddeld gezien minder dan andere overgangen, maar het zit nu reeds enkele dagen in het ensemble. De mogelijke warmere start van april zat maandag j.l. ook al in de Extended Range Forecast van het EC, met boven onze omgeving positieve temperatuurafwijkingen. In de donderdagrun (nieuwste run) zien we hetzelfde, waarbij het positieve signaal wel iets later optreedt. Deels komt dit ook doordat in de eerste dagen toch meer neerslag voorzien wordt. Meteorologisch gezien zijn er verder nauwelijks relevante uitschieters te vinden in het ensemble, alleen komende maandag is er een kans op zware windstoten.

Temp. op 2m in °C - Noord-Oost Nederland

Neerslag in mm. - Noord-Oost Nederland