Friday 26 April
Weerman Jannes Wiersema

Op veel plaatsen zon, maar in het noord(oost)en bewolking.

20 december 2016 door Jannes Wiersema

30December deelt nog eenmaal een winterse speldenprikje uit. Op veel plaatsen vriest het vanochtend en ook de komende nacht zal dat zo zijn. Vanaf morgenmiddag voltrekt zich echter een overgang naar wisselvallig en vrij zacht weer met vooral in het kerstweekeinde veel wind.

Een langgerekte gordel van hoge druk van de Balkan via het noorden van Duitsland richting de Duitse Bocht bepaalt het weerbeeld in ons gebied. Een hoogterug, met aparte kern boven Polen, trekt langzaam oostwaarts. Het centrum van het grondhoog verplaatst zich hierdoor ook heel langzaam oostwaarts. Met een oostelijke stroming wordt de aangevoerde lucht in de zuidelijke helft droger door lijwerking van de het Duitse middelgebergte. In het noorden is de aanvoer vochtiger en wordt stratus aangevoerd. Van het westen uit nadert een frontaal systeem, woensdagmiddag bereikt dit systeem het westen in de loop van de middag trekt de frontale neerslag van west naar oost over het land.

Kaart verwachtingen vandaag dag Waarschuwing land 0 new

Het is vandaag in de zuidelijke helft zonnig, in het noorden duurt het mogelijk tot in de middag voordat de aanwezige bewolking verdwijnt. Verder komt er de eerste uren in het midden en noorden plaatselijk mist voor. Het blijft droog en de temperatuur ligt in de middag rond 4°C. De oostelijke wind is zwak tot matig en draait in de avond naar het zuiden.

Komende nacht neemt van het westen uit de bewolking toe. In de opklaringen hier vooruit kan een mistbank ontstaan. De temperaturen zakken naar waarden die uiteenlopen van lokaal -6°C in het noorden en noordoosten tot +3°C direct aan zee. Er staat een zwakke, aan zee en op het IJsselmeer matige zuidwestenwind.

Woensdag overdag wordt de bewolking dikker. In de loop van de middag bereikt een gebied met regen het westen, dat zich over het hele land uitbreidt. Later in de avond wordt het van het noordwesten uit weer droog. De middagtemperaturen liggen tussen +3°C in het noordoosten en +6°C aan zee en in het zuidoosten. De zuid- tot zuidwestenwind is matig. Aan zee en op het IJsselmeer neemt de wind in de ochtend toe naar krachtig tot hard, om in de avond weer af te nemen naar matig.

Depressies maken hun opwachting. Er zijn tot en met het kerstweekeinde perioden met regen en het wordt zacht. Op eerste Kerstdag kan het 10 tot 11 graden worden. Bovendien gaat het fors waaien. Na het kerstweekeinde zorgt het uitzakken van kou west van Groot-Brittannië voor een meanderende bovenstroming en krijgt West-Europa opnieuw te maken hogedruk invloed.

Vooruitzichten

Tamelijk zacht en wisselvallig weer met van tijd tot tijd regen en vooral het weekeinde veel wind.

foto van Meteo Roodeschool.

Vooruitzichten lange termijn

dinsdag 27 december tot en met dinsdag 03 januari

Grote kans (70 %) op een rustig weertype en het aanhouden van temperaturen rond of iets boven de langjaargemiddelde waarden.

In vrijwel alle EPS-leden zien we dat de hieronder beschreven ontwikkeling tot en met de kerstdagen terugkomen. Na het kerstweekeinde wordt de spreiding groter en dit heeft te maken met het feit dat het zwaartepunt van de hogedruk tamelijk ver uiteenloopt in de diverse clusters.

Temperatuur

Neerslag over voorgaande 6 uur

foto van Meteo Roodeschool.

Vooruitzichten

Vooruitzichten lange termijn