Wednesday 24 April

Overwegend bewolkt en enkele buien,maar vandaag in het Noorden eerst veel zon.

14 mei 2013 door Jannes Wiersema

Een sturend lagedrukgebied net ten noorden van Schotland is min of meer stationair. Het bijbehorende diffuse koufront is gisteren om 18 UTC ons land gepasseerd en blijft vanochtend net ten zuidoosten van ons land over de Ardennen slepen. Een golf in het polaire front op de Atlantische Oceaan ontwikkelt zich tot een actief laag dat vanavond bij de ingang van Het Kanaal komt te liggen. Als gevolg van deze ontwikkeling draait de stroming van zuidwest naar zuid en trekt het polaire front vanavond weer als warmtefront van het zuiden uit ons land. Het koufront bij deze golf trekt van het zuidwesten naar het noordoosten en ligt woensdag 15 UTC over het oosten van het land. Voor het koufront uit is de lucht onstabiel en komen enkele buien tot ontwikkeling

Gisteravond en afgelopen nacht trokken er enkele pittige regen en onweersbuien over het noorden van het land. Er viel tussen de 5 en 14 mm, met onweer en flinke windvlagen. Roodeschool had een windvlaag ik kracht 8 Bft (ruim 64 Km/U)

Vanochtend is in het noorden van het land eerst af en toe de zon nog te zien. In het midden en zuiden is er veel bewolking en komt een enkele bui voor. In de loop van de dag neemt van het zuiden uit de bewolking toe en ontstaan er verspreid over het hele land enkele buien. De middagtemperatuur ligt rond 13 graden. De wind is zuidwest, matig, aan de kust matig tot vrij krachtig. In de avond draait de wind naar zuid tot zuidoost en neemt in kracht af.

Komende nacht is het bewolkt en valt er soms lichte regen. De minimumtemperatuur ligt rond 8 graden. Er staat een matige oost- tot zuidoostenwind.

Morgenochtend is er in de westelijke helft van het land vrij veel bewolking en valt er af en toe wat regen. In het oosten van het land is het aanvankelijk droog en is de zon nog geregeld te zien. In de loop van de dag schuift de bewolking verder oostwaarts en ontstaan er in het oosten mogelijk enkele buien. Bij deze buien is er een kans op onweer. De maximumtemperatuur loopt uiteen van 15 graden in het westen van het land tot plaatselijk mogelijk nog 20 graden langs de oostgrens. De wind uit oost tot zuidoost draait in de ochtend naar zuid tot zuidwest en neemt daarbij toe naar matig tot vrij krachtig. (Bron: KNMI)

Nog steeds laten de berekeningen van de 15-daagse vrijwel uitsluitend invloed van hoogtelagen zien. Vrijwel alle EPS-clusters laten een sterk meanderende bovenstroming zien, waarbij vrijwel uitsluitend hoogtelagen in de buurt van ons land de dienst uit maken. Geregeld zien we een grootschalige Rossby-trog vergezeld gaan van een satellietlaag, waardoor afwijkingen in de positie van de kernen een tamelijk grote spreiding in de weer-parameters kunnen opleveren. De grootste gemene deler is echter het aanhouden van de wisselvalligheid.

Afhankelijk van de exacte positie van de lagedrukkernen krijgt ons land te maken met aanvoer van zachtere dan wel koelere lucht. Omdat aanvoerrichtingen erg kunnen verschillen, zijn met name de maximumtemperaturen onzeker, hetgeen te zien is de de breedte van de “temperatuur-pluim”. Naast de timing is ook de hoeveelheid neerslag onzeker. Deze run laat een iets kleinere kans zien op neerslaghoeveelheden van meer dan 50 mm tot en met Pinksteren. Toch zijn er enkele leden die tot en met zondag 19 mei tot 80 mm in De Bilt komen.

In het algemeen veel bewolking en iedere dag perioden met regen of buien en met name zaterdag veel neerslag. Vrij koel met middagtemperaturen onder de normale waarden voor de tijd van het jaar.

het weer

/exp/pluim/Data/PLUIM_06260_NWT.png

Bron KNMI / Meteo Roodeschool.