Tuesday 16 April

Plaatselijk flinke regen- en onweersbuien

26 juli 2013 door Jannes Wiersema

Van tijd tot tijd regen

Tussen een hoog boven de Middellandse Zee en een depressie ten westen van Ierland wordt via een zuidwestelijke stroming warme onstabiele lucht aangevoerd. Verscheidene onweersstoringen trekken de volgende dagen over onze kust. Zondag komen we tijdlijk onder de gunstige invloed van een hogedrukwig.

In het noordoosten van het land zijn donderdagavond plaatselijk zware buien tot ontwikkeling gekomen. In Havelterberg, in het zuidwesten van Drenthe, viel in een uur tijd 42 mm. Verder naar het Noorden in Groningen was de neerslag ook er grillig,maar niet zo extreem als in Drenthe. Ten Post melde slechts 2,0 mm. Roodeschool 9,6 mm. Maar er zijn ook plaatsen van ca 15-20 mm. Het was voor de natuur hard nodig.

Ook vandaag is het broeierig warm (benauwd) wat typerend is voor de Hondsdagen. We beginnen de dag met in het midden en noorden plaatselijk dichte mist. Deze trekt snel op waarna met name in het noorden het eerst nog mooi weer is met veel zon. In het Zuiden en midden is de bewolking al flink aanwezig. Vanuit het Zuiden/zuidwesten komen vrij spoedig de eerste onweersbuien. Deze trekken in No richting. Plaatselijk  gaan ze flink tekeer met onweer,hagel en mogelijk windstoten met in korte tijd veel neerslag. De middagtemperatuur ligt rond 27 graden, in buien kan de temperatuur in korte tijd enkele graden dalen. De wind is zwak en veranderlijk.

Afgelopen middag trok een stevige bui over het Zuidoosten van de Prov Groningen,met in Zuidbroek in korte tijd 15,0 mm,met daarbij flink wat wind en hier en daar wat wateroverlast. Verder ook onweer. De buien waren net als de afgelopen dagen erg plaatselijk. Max temp van 22 tot 28 graden,vanmiddag afkoeling in Noord Groningen naar 18,0 graden. Doordat de wind naar het Noorden draaide.

Komende nacht is er vrij veel bewolking. Het blijft meest droog, maar er kunnen nog enkele restanten van buien aanwezig zijn. Opnieuw ontstaan er mistbanken. De minimumtemperatuur wordt ongeveer 17 graden en er is weinig wind.

Morgen overdag komen opnieuw van het zuiden uit enkele stevige regen- en onweersbuien het land binnen, soms met hagel en mogelijk windstoten. De maxima komen uit tussen 23 graden aan zee en mogelijk 30 graden in het zuidoosten. De wind is zwak tot matig en veranderlijk, met een oostelijke voorkeursrichting.

Aanvankelijk dalende temperaturen, maar in de tweede helft van de week grote kans op (80-90%) op temperaturen die weer oplopen naar zomerse waarden. Verder is het wisselvallig met geregeld neerslag, later nemen de neerslagkansen iets af.

Ook op de lange termijn blijft het nog wisselvallig,met geregeld regen/onweersbuien wel word het na zondag tijdelijk wat frisser. Maar half volgende week lijkt het weer droger te worden en ook weer warmer.

Vandaag in het Noorden nog af en toe de zon. Bron Foto : Jannes Wiersema Rooodeschool (Gr)

Vrij 26 Juli 2013  Jannes Wiersema 066 (2800 x 1867) jw