Tuesday 23 April
Weerman Jannes Wiersema

Wolkenvelden en soms wat lichte regen of motregen.

06 augustus 2013 door Jannes Wiersema

28Een lagedrukgebied boven de Noordzee beweegt noordoostwaarts richting Scandinaviƫ.Restanten van een back-bent occlusie trekken in de ochtend van west naar oost over het land. In de middag liggen de restanten boven het zuidoosten van het land en lossen daar geleidelijk op. Verder bouwt zich in de middag van het zuidwesten uit geleidelijk een rug op over de Noordzee en deze vormt in de avond en nacht naar woensdag een aparte kern ten noordwesten van ons land. In de nacht naar woensdag activeert het polaire front boven Frankrijk onder invloed van PVA aan de voorzijde van een hoogtetrog. Aan de grond vormt zich een nieuw laag en deze beweegt in de bovenstroming NNO-waarts. Het laag trekt later in de middag en avond langs onze oostgrens noordwaarts, de opbouw is dan met name in het oosten van het land potentieel onstabiel.

Gisteravond en afgelopen nacht trok op een aantal plaatsen noodweer langs. In Lippenhuisen (Fr) is veel schade en een dodelijk ongeluk gebeurd door flinke wind. Ook Roodeschool had in de nacht veel wind tot 83,5 KM/U met in 2 buien veel onweer en soms zwaar onweer er viel in Roodeschool totaal 21,6 mm.Ook op verschillende andere plekken in Noord Nederland ging het goed tekeer.

Het is vanochtend bewolkt en heel lokaal kan er wat lichte (mot)regen vallen. Vooral in het zuidoosten is er later vanmiddag kans op een bui. In de loop van de middag komt in het westen van het land de zon er weer steeds vaker bij. De maximumtemperatuur loopt uiteen van 20 graden op de Wadden tot 24 in het zuidoosten van het land. Er staat een zwakke tot matige, aan de kust eerst nog een vrij krachtige zuidwestelijke wind. In de loop van de dag draait de wind naar noordwestelijke richtingen en neemt wat af.

In de nacht van dinsdag op woensdag zijn er enkele opklaringen en blijft het vrijwel overal droog. De minima lopen uiteen van een graad of 11 in het noorden tot 16 in het zuiden. De wind draait naar oostelijke richtingen en is zwak tot matig.

Woensdag overdag neemt de bewolking van het zuiden uit toe en vooral in de middag zijn er perioden met regen. Vooral in de oostelijke helft van het land heeft de neerslag een buiig karakter met kans op onweer. Voor de neerslag uit loopt de temperatuur nog op tot ca. 21 graden, in de neerslag zal de temperatuur enkele graden zakken. De noordoostelijke wind is overwegend matig, in het noordelijk kustgebied mogelijk vrij krachtig.

Vooruitzichten

Overgang naar licht wisselvallig zomerweer met af en toe een bui maar ook geregeld zon. De middagtemperaturen liggen tussen de 19 en 22 graden.

/exp/pluim/Data/PLUIM_06260_NWT.png

Vooruitzichten