Thursday 25 April

Zonnig en (zeer) warm.

01 augustus 2013 door Jannes Wiersema

30Tussen een laag boven Ierland en een hoog boven het midden van Europa wordt met een zuidelijk stroming zeer warme en droge lucht aangevoerd.

Het is vandaag zonnig, al komen er vanochtend in de noordelijke helft nog wolkenvelden voor. Met maxima van 25 graden op de Waddeneilanden tot 32, lokaal misschien 33 graden in het zuiden is het warm tot zeer warm. De zuidelijke wind is zwak tot matig.

Komende nacht is het helder en blijft het zwoel met minima rond de 20 graden. De wind draait naar zuidoostelijke richtingen.

Ook morgen is het zonnig en wordt het tropisch warm. In de loop van de avond neemt de kans op een onweersbui in het uiterste zuidwesten toe. De middagtemperaturen liggen tussen de 32 en 36 graden. De zuidelijke wind is zwak tot matig. In de middag steekt aan de kust een zeewind op die enige verkoeling brengt.

Een koufront, behorende bij een laag nabij Ierland passeert zaterdagnacht ons land. Met een zuidwestelijke stroming wordt achter dit koufront koelere  lucht aangevoerd. Van tijd tot tijd passeren niet al te actieve fronten ons land. Zaterdagnacht en -ochtend mogelijk enkele (onweers)buien, daarna overwegend droog, perioden met zon en middagtemperaturen rond 24 graden.

Juli heeft de trend van te koud doorbroken. Het was een warme maand met weinig neerslag. De gemiddelde temperatuur in Roodeschool bedroeg 17,0 graden. Het was ook een zonnige maand.

Temp Juli 2013 Roodeschool (Gr)

Zaterdagnacht en -ochtend mogelijk enkele (onweers)buien, daarna overwegend droog, perioden met zon en middagtemperaturen rond 24 graden.Daarna  licht wisselvallig weer, met nu en dan neerslag en temperaturen die rond of iets onder normaal komen te liggen.

/exp/pluim/Data/PLUIM_06260_NWT.png