Friday 26 April

Wolkenvelden, eerst nog plaatselijk mist.

19 december 2016 door Jannes Wiersema

bewolktEen langgerekt gordel van hogedruk strekt zich uit van Engeland richting Centraal-Europa en zorgt in ons aandachtsgebied voor een rustige stabiele atmosfeer, waarbij onder een subsidentieinversie boven land vochtige lucht aanwezig is. Een hoogtelaag (Upper Level Low: ULL) bij aanvang boven Zuid-Duitsland trekt via het Alpengebied naar Frankrijk en wordt dinsdag 18 UTC boven Bretagne verwacht en woensdag 00 UTC boven Spanje. Gelijktijdig verplaatst een hoogterug, bij aanvang boven Groot-Brittannië via de Noordzee richting Polen. Het gevolg is dat het zwaartepunt van het hogedrukgebied aan de grond vandaag boven Roemenië en dinsdag boven Ukraine komt te liggen en de stroming in ons aandachtsgebied wordt hierdoor oost tot zuidoost. De aangevoerde lucht wordt (wat) droger worden door lijwerking van de het Duitse middelgebergte.

Drogere en koudere lucht dringt de komende dagen tot ons land door. Op veel plaatsen komt de zon eraan te pas, met minimumtemperaturen beneden nul . Later in de week voltrekt zich een overgang naar wisselvallig, vrij zacht en soms winderig weer.De zogenaamde bekende Kerstdepressie.

Vanmorgen zijn er vrij veel wolkenvelden met vooral in het midden en zuiden nevel en lokaal mist. Slechts lokaal komt de zon tevoorschijn. Vanmiddag kan op wat meer plaatsen de zon doorbreken. De middagtemperatuur wordt ongeveer 7°C en de zwakke tot matige wind waait uit oost tot zuidoost.

In de loop van de avond en komende nacht breiden opklaringen zich verder over het land uit. Zeer lokaal is in het noordoosten nog mist mogelijk. De minimumtemperatuur komt op veel plaatsen iets onder het vriespunt uit. De oostelijke wind is zwak tot matig.

Dinsdag overdag is er tamelijk veel zon. Wel maken met name het noorden en oosten kans op lage bewolking die vanuit Duitsland binnendrijft. Het blijft droog en de temperatuur ligt in de middag rond 3°C. De oostelijke wind blijft zwak tot matig.

Bij aanvang van de periode is er sprake van een krachtige hoogterug boven Centraal -Europa die in de loop van de week verplaatst naar Oost-Europa en de weg vrij maakt voor een sterke zonale stroming op de Oceaan en ook boven onze omgeving. Dit betekent dat de atmosfeer in onze omgeving ook meer doorstroomd raakt. Kleine rimpelingen in het hoogtepatroon kunnen uiteindelijk uitmonden in sturende lagedrukgebieden boven de 60sste breedte graad met frontale zones en randstoringen die ons land kunnen aandoen.

Overgang naar wisselvallig weer met van tijd tot tijd regen en soms meer wind. Middagtemperaturen oplopend naar zo’n 8 graden en minima eerst rond vriespunt en tegen het weekeinde rond 3 graden.

foto van Meteo Roodeschool.

maandag 26 december tot en met maandag 02 januari

Grote kans (60 %) op een minder wisselvallig weertype en het verder aanhouden van temperaturen rond of iets boven de langjaargemiddelde waarden.

De overgang naar een zonale stroming komt in vrijwel alle EPS-leden tot stand. In ieder geval zien we tot en met de kerstdagen het zonale stromingspatroon in vrijwel alle leden terugkomen. Er zijn diverse dagen waarin de meerderheid van EPS-leden pieken in de wind berekenen (donderdag zaterdag en 1ste Kerstdag). Deze dagen gaan ook gepaard met neerslagpieken. Na de kerstdagen zien dat de neerslagkansen weer afnemen en de temperaturen rond of iets boven de normalen gaan.

foto van Meteo Roodeschool.